Lyukas a Fogam

A fogszuvasodás kialakulásának fő oka a fogakon lévő lepedékben megtelepedő baktériumok. Ezek a bevitt táplálékban lévő szénhidrátokat savakká alakítják, amik károsítják a fogzománcot, azáltal, hogy kioldják a benne lévő ásványi anyagokat.

A kisebb károsodások fényre szilárduló kompozitok felhasználásával is helyreállítók, de javíthatók esztétikus tömés illetve klinikánkon végzett restaurációs technikák alkalmazásával is.

Ha a szuvasodás nagy kiterjedésű, akkor a betétek (inlay, onlay) vagy a borítókorona alkalmazása jelent megoldást. Ezek anyaga lehet speciális kompozit, fogászati kerámia vagy aranyötvözet, tetszés szerint színezhetők, tehát behelyezésük után szinte észrevehetetlenek. Az arany inlay nagy előnye, hogy a legjobban záródó fogpótlás készíthető belőle, ugyan esztétikailag nem a legjobb megoldások közé tartozik.

Amikor a fogszuvasodás már a fogbelet is eléri és ott gyulladást is okoz, a fogat gyökérkezelni kell, mielőtt a fogpótlást elkészítenénk. A gyökérkezelés hosszabb folyamat, viszont lehetőséget ad az érintett fog megtartására. A fogbél eltávolítása után a gyökércsatornákat kitágítják és kitisztítják, majd meg kell várni, míg a gyulladás teljesen megszűnik. Ezidő alatt nagyjából heti rendszerességgel kell megismételni a tisztítást és átöblítést valamint a gyógyszeres tömés cseréjét. Miután a gyulladás megszűnt, a gyökeret gyökértöméssel látják el, ezután már elvégezhető a korona helyreállítása is. Ha a fog korona része túl nagy felületen sérült, akkor eltávolításra kerül, és a megamradt foggyökérbe egy gyökérccsap kerül, amelyre már megfelelően rögzíthető a fogpótlás, ami lehet például fémmentes cirkon korona.

Előfordulhat, hogy a szuvasodást okozó baktériumok a fogbélből a gyökeret körülvevő csontig is eljutnak. Ilyenkor a foggyökér és annak környéke is begyullad, fájdalmassá válik, valamint a csontállomány is pusztulni kezd. De még ebben az esetben is van esély a fog megtartására gyökérkezelés segítségével, szintén a gyulladás teljes megszűnése után kerül sor a fog korona részének helyreállítására.

Sematikus video a gyökérkezelés menetéről: