Parodontológia - fogínykezelések

A parodontológia a fogágybetegségekkel, azok kezelésével, okozóival és megelőzésével foglalkozik. A fogágybetegség a fog környezetének, tartószerkezetének legtöbbször gyulladásból eredő betegsége, ami egyúttal a fogak elvesztésének egyik leggyakoribb oka.

A fogágybetegség lehetséges okai

A fogágybetegségek leggyakoribb okozójói a fogakon lerakódott baktériumok elszaporodása. Ez a bekteriális fertőzés könnyen továbbterjedhet a fogat körülvevő fogínyre és a fogakat tartó csontra, ami kezelés hiányában a fogak meglazulásához, majd a fog elvesztéséhez vezethet. A nem megfelelő fogápolás, vagy a fogápolás elhanyagolása és az annak következtében kialakuló lepedék a leggyakoribb kiváltója a fogágybetegségeknek. Kialakulását nagyban elősegíti a dohányzás, de akár a genetika is hozzájárulhat akár még megfelelő szájhigiéniás kultúra esetén is. A stressz, a cukorbetegség és az egyoldalú táplálkozás is a kockázati tényezőkhöz sorolható.

A fogágybetegség figyelmeztető jelei:

A fogágybetegség a korai stádiumában nehezen felismerhető, hiszen kevés jele mutatkozik meg, ezért általában csak későn jutunk el vele az orvoshoz. A következő jelekből azonban könnyen felismerhető:

• fogínyvérzés fogmosás vagy fogselyem használata közben

• folyamatos erős szájszag, folyamatos fémes íz a szájban

• a fogíny visszahúzódása

• a fogak körül kialakuló mély „zsebek”, a fogínytasakok

• a késői szakaszában a fogak mozgathatósága

Amennyiben a fentiek közül valamelyiket ön is tapasztalja, érdemes mihamarabb fogorvoshoz fordulni és kivizsgáltatni a problémát, ugyanis a parodontális folyamatok általában nem járnak fájdalommal!

Fogágybetegségek megelőzése:

A napi rendszeres és helyes fogápolás fonosságát nem elégszer hangsúlyozzuk, hiszen sok probléma megelőzhető odafigyeléssel, ahogy a paradontózis kialakulását is nagyban hátráltatja. Erősen ajánlott a napi legalább kétszeri fogmosás, ahogyan a fogselyem illetve fogköztisztító kefék napi használata is, melynek segítségével eltávolíthatjuk a fogközökben felhalmozódott lepedéket, ami fogkefével elérhetetlen. Természetesen ezeknek a szakszerű használatáról bármikor tájékoztatjuk pácienseinket. A rendszeres és helyes fogápolással máris rengeteget tett a megelőzés érdekében, de emellett érdemes nagy figyelmet szentelni a rendszeres szakorvosi felülvizsgálatra és fogkőeltávolításra, hogy időben meg tudja akadályozni a fogágybetegség kialakulását.